Divadelní soubory

Soubory 2015-2016

ŤUK ŤUK
Soubor nejmenších dětí .
Zkoušíme se hýbat na jevišti, mluvit tak, aby nám bylo rozumět a slyšet aspoň do třetí řady. Možná si zkusíme zahrát na nějakou pohádku a bude z toho krátké divadlo nebo třeba propojíme několik krátkých básniček Pavla Šruta. Nebo třeba taky ne. Ale baví nás to.

  • začlenění do kolektivu, cvičení na soustředění, vnímání, kreativitu
  • základní divadelní návyky ve formě her
  • důraz na mluvní cvičení – jazykolamy a říkadla
  • vymýšlení a rozvíjení jednoduchých situací, důraz na pohyb, gesta, mimiku
  • scénické ztvárňování známých pohádek a říkadel
  • společná četba inspirativní literatury


TOUSTY Z HOUSEK
Soubor dětí mírně povyrostlých, leč v dramatickém oboru zcela nových.
Společně pracujeme na inscenaci, která je tak volně inspirovaná knížkou Ondřeje Sekory , že jsme si všechno vymysleli sami a už to skoro umíme a jmenuje se to "Pamětihodnosti kocourkovské, jak je Tousty z housek na divadelní scéně sehráti ráčí."

  • mluva a základy pohybu na jevišti
  • práce ve dvojici a větších skupinách – porovnávání postupů, nápadů, zkušeností
  • vytváření vlastních námětů na základě předlohy
  • práce s rekvizitou
  • práce s prostorem a ruchy


SKŘÍTCI
Lehce pokročilé a už vůbec ne malé děti.
Loni se jsme se jmenovali Makrela a hráli jsme pohádkovou komedii "Překvapení v dračí sluji". Letos jsme začali jsme Zahradou Jiřího Trnky, pokračovali japonským filmem Karigurashi no Arrietty a nakonec jsme si to vymysleli po svém – domácí skřítci si žili pěkně pohodlně u lidí, dokud jim tam nepřišli skřítci lesní. A jmenuje se to "Skřítkové a skřítkové".

  • využití stínohry, loutek, pantomimy, stylizovaných pohybů, zvukových efektů
  • práce s dialogem
  • úprava textů, rozvíjení situací, stavba příběhu, vytváření a uzpůsobování postav a jejich charakterů
  • vlastní návrhy prostorového a výtvarného řešení situací


HROZNÝ „Š“
Vzrostlí a zkušení, ale ještě ne náctiletí.
Předloni jsme hráli "Tři tajemné příběhy" a loni "Středně uvěřitelný průvodce vesmírem". Letos vyrážíme na cestu kolem světa, kterou jsme vyhráli v časopise Svět v pohybu, ale možná nám bude stát v cestě "Tajů plný ostrov".

  • hledání inscenačního klíče, formy a vhodných námětů
  • využití vlastních zážitků + inspirativní literatura (Robinson, Dva roky prázdnin)
  • typologie postav, stavba příběhu
  • zkratka, nadsázka, stylizace


DRAMATICKÁ ONDATRA
Protřelí divadelníci, kterým už dávno bylo deset.
"Rýžové knedlíčky" jsme hráli ještě jako malí, "Sedum" jako větší a "Experiment Mňam" jsme hráli loni. Letos jsme se pustili do příběhu s tematikou pravěku a cestování časem, ve kterém se skupina dětí dostane někam, kam by je rodiče rozhodně nepustili. "Ugh! Ugh! aneb Andrtálci a neandrtálci".

  • inspirativní četba a filmy (J. Verne, M. Macourek, V. Vorlíček)
  • pohyb a mimika
  • parodie a satira
  • skupinová práce na fázích příběhu
  • stavba příběhu (gradace, motivace, typologie a vývoj postav)
  • celková stylizace, vypravěčství + využití hudby a světel


CHLUP CHLUPATÝ
Silně pubertální skupina původně hodných malých dětí.
Zalíbil se nám scénář, na kterém si vylámala zuby loňská skupina mnohem starších: "Neuvěřitelná dobrodružství dle vyprávění starého pána do divadelního jazyka hbitě převedená". Jde nám to tak dobře, že už v říjnu jsme byli dál, než byli ti starší loni v květnu. Tak uvidíme, kde se nám to zasekne.

  • stylizované herectví, pouliční divadlo
  • typické znaky, typologie postav
  • žánry: komedie, parodie, romanticko-dobrodružné příběhy, červená knihovna
  • stylizovaný kostým, divadelní znak, práce s rekvizitou


ČUPAKÁBRA
Divadelně poučení dospívající.
Loni jsme se jmenovali Gyros Opytchos a stihli jsme půlku "Neuvěřitelných dobrodružství". Letos máme nový námět a stihneme to celé, protože do toho dáváme hodně ze sebe a svého okolí. "Od půl druhé do čtvrt na tři" řešíme následky ne zrovna obvyklé přestávky za keřem v parku u gymplu. Troška civilního herectví nemůže škodit. Hodně civilního herectví také ne.

  • práce na postavách a příběhu
  • dialog vs. pantomima + využití hudby a zvuku
  • provázání motivických linií, celkový rámec inscenace
  • možnosti realizace – žánry a forma
  • práce s textem – škrty, gag, rytmika, timing


ŠUBRD
Maturanti, absolventi, muzikanti, hláškaři, sportovci, tanečníci, grafici, rybáři a spol.
Loni jsme hráli komedii "Sem se mi nedívej", letos jsme to vzali trochu vážně. Pracujeme na inscenaci inspirované absurdním divadlem a totalitním režimem – trochu toho a trochu tamtoho, trochu Havla a maličko Výběrčího, z antického Řecka půjčený chorus... Nebude to úplně originální, ale bude to zajímavé. Jmenuje se to "Štempl".

  • práce na scénáři a úpravách – výstavba dějové linky, zápletky, situací + tvorba charakterů postav
  • stylizace pohybu a mluvy, kostým, hudba
  • výtvarné zpracování a celkové scénické řešení
  • tematický a myšlenkový obsah
  • inspirativní autoři: Kafka, Havel, Orwell, Beckett & absurdní divadlo